LANDSKAP DAN NURSERI
TINGKATAN 4 & 5
MINGGU
|
TAJUK/BIDANG PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF/KEMAHIRAN
|
HASIL YANG DIHASRATKAN
|
CATATAN
|
2&3
|
1. Nurseri
1.1 Pengenalan
a.
Jenis nurseri
|
Selepas mengikuti modul ini murid dapat :
i. menyatakan jenis perusahaan
nurseri.
ii. menyenaraikan struktur dalam
nurseri.
iii. menyenaraikan faktor penting
dalam pembinaan
rumah
tumbuhan
|
Di akhir P&P pelajar akan dapat :
i. menyatakan 3
daripada 5 faktor
di dalam
pemilihan tapak nurseri
dengan
betul.
ii. menyatakan 3
daripada 6 struktur
asas yang
perlu ada dalam
nurseri bagi
memudahkan
pengurusan
nurseri dengan betul
iii. Melakarkan 2 susunan struktur
nurseri yang
terdapat di nurseri
dengan betul.
|
|
4
|
Tumbuhan Landskap:
a. Pokok naungan dan pinggiran jalan.
b. Tumbuhan renek
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat :
i. menyebut
sekurang-kurangnya
satu nama
pokok naungan dan
pinggiran
jalan, renek berbunga,
dedaun
mengikut system tatanama
binomial
dengan bantuan guru,
ii. menyebut
nama saintifik pokok
mengikut
sistem tatanama binomial
dengan
bantuan guru.
iii. membezakan pokok naungan dan
pinggiran jalan melalui ciri-ciri pokok
tersebut.
iv. menyenaraikan sekurang-kurangnya
5 kriteria
pemilihan pokok naungan
dan
pinggiran jalan dalam landskap.
v. menyenaraikan
sekurang-kurangnya
3 ciripokok
renek dengan tepat.
vi.
menyatakan sekurang-kurangnya 3
fungsi pokok
renek dengan betul.
|
Pelajar dapat :
i. menyatakan
pengelasan tumbuh-
an hiasan dan landskap.
ii.
menyenaraikan beberapa contoh
pokok
naungan /pinggiran jalan
dan renek.
iii. menyatakan ciri-ciri beberapa
pokok
naungan/pinggiran jalan/
renek.
iv. menyatakan fungsi pokok
naungan / pinggiran jalan/renek.
|
|
5
|
c. Tanaman penutup bumi
dan rumput turf
d. Pokok palma
|
Di akhir pembelajaran dan pengajaran murid dapat :
i. menyatakan
secara lisan sekurang-
kurangnya
satu nama tanaman
penutup
bumi /rumput turf/ pokok
palma mengikut sistem tatanama
binomial
dengan betul.
ii. melakarkan sekurang-kurangnya
satu jenis
tanaman penutup bumi/
rumput
turf/ pokok palma secara
ringkas dan
mencirikannya.
iii. melabelkan
nama tanaman penutup
bumi/
rumput turf/ pokok palma
dengan betul tanpa bantuan guru.
iv.
menyenaraikan sekurang-kurangnya
2 kegunaan
tanaman penutup bumi
/ rumput
turf/ pokok palma dalam
landskap dengan
betul
|
Pelajar dapat :
i. menyatakan
pengelasan tumbuh-
an hiasan dan landskap
ii. menyenarai
beberapa contoh
tanaman,
ciri-ciri dan fungsi
tanaman penutup
bumi, rumput
turf dan pokok
|
|
6
|
e. Tanaman hiasan dalaman
f. Tanaman semusim
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran
murid dapat :
i. menyatakan
secara lisan satu nama
tanaman
hiasan dalaman / tanaman
semusim.
ii. melabelkan
nama pokok hiasan
dalaman/
semusim/ tanpa bantuan
guru.
iii. menyenaraikan sekurang-kurangnya
2 kegunaan tanaman tersebut
dengan betul.
|
Murid dapat :
i. menyatakan
pengelasan tumbuh-
an hiasan
dan landskap.
ii. menyenaraikan
beberapa contoh
ciri-ciri
dan fungsi tanaman
hiasan dalaman dan
semusim.
|
|
7
|
g. Orkid
h. Tumbuhan memanjat dan
menjalar
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat :
i. menamakan
sekurang-kurangnya 3
nama pokok
yang terdiri dari orkid /
tumbuhan memanjat / menjalar .
ii. menyenaraikan sekurang-kurangnya
2 ciri orkid / tumbuhan menjalar /
memanjat
dengan tepat.
iii.
menyenaraikan sekurang-kurangnya
2 kegunaan orkid / tumbuhan
Memanjat / menjalar dengan betul.
iii. membuat
lakaran sama ada orkid /
tumbuhan memanjat / menjalar
tanpa bantuan guru.
|
Murid akan dapat :
i. menyatakan
pengelasan tumbuhan
hiasan dan
landskap.
ii.
menyenaraikan beberapa contoh
ciri-ciri
dan fungsi orkid dan
tumbuhan menjalar
dan memanjat
|
|
8
|
k. Kaktus / Tumbuhan Lendair
l. Tumbuhan-tumbuhan lain
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid akan dapat :
i. menyatakan
sekurang-kurangnya
satu nama
kaktus / tumbuhan lendair
/ tumbuhan
lain.
ii. menyebut
nama saintifik tumbuhan
mengikut
sistem tatanama binomial
dengan
bantuan guru.
iii. membezakan kaktus / tumbuhan
lendair /
tumbuhan lain melalui ciri-
ciri tumbuhan
tersebut.
|
Murid
akan dapat :
i. menyatakan pengelasan tumbuhan
hiasan dan landskap.
ii.
menyenaraikan beberapa contoh
tumbuhan, ciri-ciri dan fungsi
tumbuhan.
|
|
9 & 10
|
MODUL 3
Pembiakan tumbuhan
secara seks
·
Biji benih halus
·
Biji benih besar
|
Selepas
mengikut modul ini murid
dapat
:
i. menyatakan kelebihan dan kekurang
-an pembiakan seks.
ii. melakukan rawatan biji benih
iii.
melakukan pembiakan tumbuhan
menggunakan biji benih dengan
teknik yang betul.
iv. melakukan penjagaan anak benih di
tapak semaian.
v. menjalankan
kerja pemindahan anak
benih ke bekas
tanaman mengikut
prosedur.
|
Di akhir tajuk ini pelajar akan dapat :
i. melakukan
penyemaian dan
percambahan
biji benih halus
dan besar
mengikut prosedur.
ii. menyediakan medium
dan bekas
semaian.
|
Sumber
P&P:
a.
Carta
bergambar
b.
Benda
Maujud
c.
Manual
Kompetensi
Menyediakan bekas
semaian berukuran minimum 25cm x 35cm..
Tugasan dinilai berdasarkan :
Pelajar menyediakan tapak untuk mengubah anak benih.
|
11
|
MODUL 4
Pembiakan tumbuhan secara aseks.
a.
Pembiakan tumbuhan secara keratan batang
·
jenis keratan batang
·
medium penyemaian
·
menyemai keratan
|
Selepas mengikuti modul ini murid dapat :
a. melakukan
pembiakan tumbuhan
hiasan
melalui keratan
b. menjalankan
kerja penjagaan di
tapak
semaian.
c. Mengubah anak benih dari tapak
semaian ke
bekas tanaman dengan
dengan teknik yang
betul.
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid akan
dapat :
a. menyenaraikan
3 jenis kaedah
pembiakan tumbuhan hiasan secara
keratan batang dengan tepat.
b. menyatakan ciri-ciri pemilihan
keratan
batang iaitu keratin kayu
lembut / sederhana / keras dengan
betul.
c. menerangkan
kaedah menanam
keratan
batang ke tapak semaian
dengan betul.
|
Sumber
P&P :
a.
Bahan
maujud
b.
Carta
bergambar
c.
Nota
edaran
Tugasan
dinilai berdasarkan :
·
Penyediaan
medium semaian
·
Pemilihan
bahan tanaman
·
Penyediaan
keratan
·
Penyemaian
Tumbuhan hiasan yang digunakan :
·
Jasmine
Cina
·
Codieaum
sp
·
Cordyline
terminalis
·
Allamanda
·
Bougainvillea
·
Hibiscus
Pelajar mengisi tanah dalam polibeg untuk pengubahan
anak benih.
|
12
|
Pembiakan tumbuhan
secara aseks.
b. Pembiakan tumbuhan secara keratan daun
|
Selepas mengikuti modul ini murid dapat :
a. melakukan
pembiakan tumbuhan
hiasan
melalui teknik keratan daun.
b. menjalankan
penjagaan di tapak
semaian.
c. mengubah anak benih dari tapak
semaian ke
bekas tanaman dengan
teknik yang betul.
|
Pada akhir pembelajaran ini pelajar akan dapat :
a. melakukan
keratan daun dengan
betul
b. mengenalpasti 3 kaedah penanam-
an
c. menjalankan kerja
penjagaan di
tapak
nursery.
d. mengubah anak benih dari tapak
semaian ke
bekas tanaman dengan
teknik yang betul.
|
Sumber
P&P :
a.
Bahan
maujud
b.
Carta
bergambar
c.
Nota
edaran
Tugasan
dinilai berdasarkan :
·
Penyediaan
medium semaian
·
Penyediaan
bahan tanaman
·
Penyemaian
Tumbuhan
hiasan yang digunakan :
·
Begonia
rex
·
Sansievieria
·
Bakawali
Pelajar
mengisi tanah dalam polibeg untuk proses pengubahan
|
13
|
Pembiakan tumbuhan
secara aseks.
c. Pembiakan tumbuhan secara tut
|
Selepas mengikuti modul ini murid dapat :
a. melakukan
pembiakan tumbuhan
hiasan
melalui teknik tut.
b. menjalankan
penjagaan di tapak
semaian.
c. mengubah anak benih dari tapak
semaian ke
bekas tanaman dengan
teknik yang betul.
|
Pada akhir pembelajaran ini pelajar akan dapat :
a. menamakan
sekurang-kurangnya
2 tumbuhan
yang boleh dibiakkan
secara tut.
b. melakukan
pembiakan tumbuhan
secara tut
mengikut langkah-langkah
dan prosedur
yang betul.
.
|
Sumber
P&P :
a.
Bahan
maujud
b.
White
Board
c.
Lembaran
kerja
d.
Buku
rujukan
Tugasan
dinilai :
·
Penyediaan
medium
·
Pemilihan
dahan
·
Proses
melakukan tut
Tumbuhan hiasan yang digunakan :
·
Codieaum
sp.
·
Kasidang
·
Melor
·
Santalia
·
Cempaka
|
14
|
Pembiakan tumbuhan
secara aseks.
d. Pembiakan tumbuhan secara cantuman baji
|
Selepas mengikuti modul ini murid dapat :
a. melakukan pembiakan tumbuhan
hiasan melalui
teknik cantuman baji.
b. menjalankan
penjagaan di tapak
semaian.
c. mengubah anak benih dari tapak
semaian ke
bekas tanaman dengan
teknik yang betul.
|
Pada akhir pembelajaran ini pelajar akan dapat :
a. menyatakan
kelebihan dan
kekurangan
teknik cantuman baji.
b. melakukan teknik
cantuman baji
dengan betul.
.
|
Sumber
P&P :
a.
Bahan
maujud
b.
White
Board
c.
Lembaran
kerja
d.
Buku
rujukan
Tugasan
dinilai berdasarkan :
·
Penyediaan
bahan
·
Proses
melakukan cantuman
Tumbuhan
hiasan yang digunakan :
·
Bougainvillea
sp.
·
Hibiscus
Membuka
balutan pita selepas 3 minggu.
|
15
|
Pembiakan tumbuhan
secara aseks.
e. Pembiakan tumbuhan secara sandingan
|
Selepas mengikuti modul ini murid dapat :
a. melakukan
pembiakan tumbuhan
melalui
teknik cantuman sanding.
b. menjalankan
penjagaan di tapak
semaian.
c. mengubah anak benih dari tapak
semaian ke
bekas tanaman dengan
teknik yang betul.
|
Pada akhir pembelajaran ini pelajar akan dapat :
a. menyatakan
kelebihan dan
kekurangan
teknik cantuman
sandingan.
b. melakukan teknik cantuman sanding
dengan betul.
|
Sumber
P&P :
a.
Bahan
maujud
b.
Carta
bergambar
c.
Lembaran
kerja
d.
Buku
rujukan
Tugasan
dinilai berdasarkan :
·
Penyediaan
bahan
·
Proses
melakukan cantuman
Tumbuhan
hiasan yang digunakan :
|
16
|
Pembiakan tumbuhan hiasan secara pembahagian organ tumbuhan.
a. Pembiakan menggunakan ubi
b. Pembiakan menggunakan rizom
c. Pembiakan menggunakan menggunakan stalon
|
Selepas mengikuti modul ini murid dapat :
a. melakukan
pembiakan tumbuhan
hiasan
teknik mengunakan ubi /
rizom /
stolon.
b. menjalankan
penjagaan di tapak
semaian.
c. mengubah anak
benih dari tapak
semaian ke
bekas tanaman dengan
teknik yang betul.
|
Pada akhir pembelajaran ini pelajar akan dapat :
a. menyatakan
kelebihan dan
kekurangan
teknik pembiakan
menggunakan ubi / rizom / stolon.
b. melakukan teknik
menggunakan ubi
dan rizom dengan betul.
|
Sumber
P&P :
e.
Bahan
maujud
f.
Carta
bergambar
g.
Lembaran
kerja
|
17
|
Pembiakan tumbuhan hiasan secara pembahagian organ tumbuhan.
a. Pembiakan menggunakan
pembahagian rumpun
b.
Pembiakan menggunakan
bebawang
|
Selepas mengikuti modul ini murid dapat :
a. melakukan
pembiakan tumbuhan
hiasan
teknik mengunakan
pembahagian rumpun dan
bebawang.
b. menjalankan penjagaan di tapak
semaian.
c. mengubah anak benih dari tapak
semaian ke
bekas tanaman dengan
teknik yang betul.
|
Pada akhir pembelajaran ini pelajar akan dapat :
a. menyatakan
kelebihan dan
kekurangan
teknik pembiakan
secara
pembahagian rumpun dan
bebawang.
b. melakukan teknik
menggunakan
pembahagian rumpun dan
bebawang dengan betul.
|
Sumber
P&P :
a.
Bahan
maujud
b.
Carta
bergambar
c.
Lembaran
kerja
|
18
19 & 20
|
MODUL 5
Bekas tanaman dan
medium penanaman
MODUL 6
Penanaman dan
penyenggaraan tumbuhan
|
Selepas mengikuti modul ini murid dapat :
a. memilih bekas
tanaman mengikut
kegunaannya.
b. menyediakan
medium penanaman
Selepas mengikuti modul ini murid dapat :
a. menanam anak
benih ke dalam beg
beg politena
atau pasu dengan cara
yang begtul.
b. melakukan penyenggaraan tumbuh-
an hiasan di nurseri.
|
Di akhir pembelajaran pelajar akan dapat :
a. menyatakan
secara lisan faktor-
faktor yang perlu diambilkira dalam
membuat
pemilihan bekas tanaman.
b. menyenaraikan
sekurang-kurangnya
5 jenis
bekas tanaman yang boleh
digunakan
untuk penanaman tumbu-
han dengan
betul.
c. menyatakan
sekurang-kurangnya
satu jenis
tanaman yang sesuai
mengikut
bekas tanaman yang di-
gunakan
dengan betul.
d. melakarkan
bekas tanaman yang
sesuai mengikut kegunaan berda-
sarkan
tanaman yang ditanam
dengan betul tanpa bantuan guru.
e.
menyenaraikan sekurang-kurang-
kurangnya 3
bahan untuk membuat
medium
penanaman dengan betul
tanpa
bantuan guru.
f. membuat campuran
medium
penanaman
mengikut sukatan atau
isipadu
dengan betul.
g. membuat
penanaman dalam bekas
tanaman
yang sesuai dengan
menggunakan
medium yang telah
disediakan.
Di akhir pengajaran dan pembelajaran akan dapat :
a. menyatakan
sekurang-kurangnya
3 kelebihan
dan kekurangan
menanam
pokok hiasan di dalam
beg
politena atau pasu
b. melakukan
penanaman anak benih
ke dalam
beg politena atau pasu
dengan
teknik yang betul
c. menyatakan secara
lisan sekurang-
kurangnya 5 jenis kerja penyengga-
raan
tumbuhan.
d. melakukan
kerja-kerja penyengga-
raan
kawasan, tumbuhan dan per-
alatan dengan teratur.
e.
menyenaraikan sekurang-kurang-
nya 8 jenis
alatan yang perlu ada
dalam
nursery
f. menyatakan
sekurang-kurangnya
3 faktor
bagi tanaman yang perlu di
buat
pemasuan semula secara lisan
dengan
betul.
g. menyatakan sekurang-kurangnya 3
tujuan
melakukan pemasuan
semula secara lisan dengan betul.
h. melakukan
pemasuan semula
tanaman
mengikut prosedur yang
betul tanpa bantuan
guru.
|
|
21 & 22
|
MODUL 7
Penubuhan nurseri.
|
Selepas mengikuti modul ini murid akan dapat :
a. menyenaraikan
faktor yang perlu
dipertimbangkan
semasa pemilih-
an sesuatu tapak untuk dijadikan
nurseri.
b. menyatakan ciri-ciri dan fungsi
struktur
asas yang perlu ada dalam
sesebuah nurseri.
c. menyatakan
aktiviti penyenggaraan
kawasan, tumbuhan, peralatan dan
perkakasan
yang perlu ada dalam
sesebuah
nurseri.
d. menyediakan
rekod nurseri.
|
Di akhir pengajaran & pembelajaran pelajar akan
dapat :
a. menyebut
sekurang-kurangnya 4
faktor
penting dalam penubuhan
nurseri
dengan betul.
b. menyatakan
secara lisan sekurang-
kurangnya 4
struktur asas yang
terdapat di
dalam nurseri.
c. melakukan
secara ringkas susun
atur nurseri
dengan betul.
d. menyatakan secara lisan 3 jenis
kerja
penyenggaraan nurseri dengan
tepat.
e. menyatakan
secara lisan sekurang=
sekurangnya
5 jenis kerja
penyenggaraan kawasan.
f. menyenaraikan sekurang-kurangnya
8 jenis
alatan yang petrlu ada dalam
nurseri.
g. melakukan kerja-kerja penyengga-
raan kawasan,
tumbuhan dan
peralatan dengan teratur.
h. menyenaraikan
rekod-rekod yang
perlu ada di
nurseri.
|
|
23-30
|
MODUL 11
Membina
Landskap Kejur
|
Modul ini membolehkan pelajar:
a. mengenalpasti
alatan dan bahan
untuk membina
simenferro.
b. menghasilkan
lakaran projek
simenferro.
c. membina
simenferro mengikut
lakaran.
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran pelajar akan dapat
:
a. menghuraikan proses pembinaan
simenferro
b. menyatakan 3 bahan asas dalam
pembinaan simenferro
c. menyatakan 3 alatan yang sering
digunakan untuk
membina simen-
ferro.
|
Aktiviti
:
Membina
struktur
simenferro
seperti bangku, meja, cendawan
batu,
tong sampah, kolam dan lain-lain yang bersesuaian.
|
29
|
MODUL 12
Peyenggaran Kawasan Landskap
Unit 12.1
Pembajaan
U nit 12.2
Pemangkasan
Unit 10.3
Pengawalan
perosak dan penyakit.
|
Modul ini membolehkan pelajar:
i.
mengenalpasti komponen @
peralatan
yang sesuai digunakan
dalam
proses penyenggaraan.
ii. melakukan
kerja penyenggaraan
kawasan landskap.
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran pelajar akan dapat
:
i. menyatakan
3 langkah kerja bagi
3 kaedah
pembajaan
ii. menyatakan
4 daripada 8 tujuan
pemangkasan
iii. mengenalpasti tanda serangan
perosak dan
symptom penyakit
tumbuhan di kawasan
landskap.
|
Aktiviti
:
Menjalankan aktiviti membaja, memangkas, menyiram,
merumput,menggembur dan meracun.
|
32
32
33
|
MODUL13
Pengurusan Dan Keusahawanan
Unit 13.1
Pengurusan di tempat kerja
Unit 13.2
Komunikasi
Unit 13-3
Keusahawanan
|
Modul ini membolehkan pelajar :
a. menghasilkan
jadual kerja mengikut
jangka masa
yang ditetapkan untuk
sesuatu
projek.
b. mengenalpasti
stok, kualiti dan
kuantiti
yang perlu dibeli untuk
sesuatu
projek.
c. merekod dan menyimpan stok
secara
teratur dan sistematik.
d. mengenalpasti
etika dan budaya
kerja yang
baik.
e. menyenaraikan
undang-undang
yang
berkaitan dengan pekerjaan.
f. menyatakan
peranan bidang
landskap
terhadap pemeliharaan
pemuliharan
alam sekitar.
g. menerangkan
maksud komunikasi.
berkesan.
h. menyenaraikan
langkah-langkah
membuat keputusan.
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran pelajar akan dapat
:
a. menyatakan 3 daripada 6 panduan
pengurusan.
b. membezakan antara stok gerak
pantas dengan
stok gerak lambat.
c. menyatakan tujuan rancangan
perniagaan.
|
Aktiviti :
Menghasilkan Folio
Landskap dan nurseri
|
RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
LANDSKAP DAN NURSERI
TINGKATAN
5
MINGGU
|
TAJUK/BIDANG PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF/KEMAHIRAN
|
HASIL YANG DIHASRATKAN
|
CATATAN
|
2&3
|
MODUL 8 :
Pengenalan Landskap
a. Jenis nurseri
|
Selepas mengikuti modul ini murid dapat :
i. menyatakan
jenis maksud landskap
dan beberapa
istilah landskap.
ii.
mengenalpasti jenis landskap lembut
dan kejur.
Iii menyatakan
faktor pemilihan
tumbuhan
dalam bidang landskap.
iv. membincangkan hubungan landskap
dengan alam sekitar.
|
Di akhir P&P pelajar akan dapat :
i. menyatakan 2
daripada 4 elemen
dalam
landskap.
ii. melakar 2
bentuk tumbuhan
landskap.
iii. menyenarai 3 daripada 5 fungsi
fizikal tumbuhan
landskap.
|
Aktiviti
:
Mengenalpasti
bentuk tumbuhan di kawasan landskap.
|
4
5 & 6
6 & 7
8 & 16
17 & 18
19 & 20
21
22
|
MODUL 9 :
Proses mereka bentuk landskap,
Unit 9.1
Asas lukisan pelan landskap.
Unit 9.2
Inventori dan analisis tapak
Unit 9.3
Konsep reka bentuk landskap
Unit 9.4
Pelan induk reka bentuk landskap
MODUL 10 ;
Pelaksanaan Landskap Lembut.
Unit 10.1
Penanaman pokok naungan @ palma
Unit 10.2
Penanaman tumbuhan renek
Unit 10.3
Penanaman tumbuhan penutup bumi
Unit
10.4
Penanaman
rumput turf
|
Selepas mengikuti modul ini murid dapat :
i. memahami
pelan-pelan landskap
ii. melakukan
inventori dan analisis
kawasan yang
akan dibuat reka
bentuk.
iii. menggunakan prinsip-prinsip reka
bentuk untuk
membentuk konsep
reka
bentuk landskap.
iv. menghasilkan pelan induk landskap
di kawasan
yang dipilih.
v. membuat model
berasaskan pelan
induk landskap.
Selepas mengikuti modul ini murid dapat :
i. memahami
proses penanaman
tumbuhan landskap
ii. menanam
pokok naungan @
palma
iii. menanam
tumbuhan renek di tapak
landskap.
iv. menanam
tumbuhan penutup bumi
di tapak
landskap.
v. menanam
rumput turf di tapak
landskap
|
Di akhir P&P pelajar akan dapat :
i. menyatakan 5
daripada 10 alatan
asas lukisan
grafik.
ii. menyenaraikan 4 daripada 7 perkara
yang perlu
ada dalam kotak tajuk
pada pelan,
iii. melakarkan 2 simbol bagi setiap
jenis
symbol.
iv. menghasilkan 5 jenis pelan landskap
Di akhir P&P pelajar akan dapat :
i. menyatakan
saiz lubang
penanaman
bagi pokok palma dan
tumbuhan renek.
ii. menyebut
nisbah campuran tanah
untuk
lubang penanaman dan
rumput
turf.
iii. menghuraikan
proses pelaksanaan
landskap lembut.
|
Aktiviti :
i. melakarkan
simbol-
simbol
landskap.
ii. membina
pelan asas,
inventori & analisis
serta pelan
buih.
iii. melukis
pelan konsep
konsep dan pelan
induk.
iv. membina
model
kawasan
landskap.
Aktiviti :
i. menyediakan
tapak
penanaman.
ii. membina lubang &
& batas penanaman.
iii.
membuat campuran
tanah
iv. menanam
tumbuhan.
v. membuat sungkupan
dan sokongan.
|
23
24
25
|
MODUL 12
Penyenggaran Kawasan Landskap
Unit 12.1
Pembajaan
U nit 12.2
Pemangkasan
Unit 10.3
Pengawalan
perosak dan penyakit.
|
Modul ini membolehkan pelajar:
i.
mengenalpasti komponen @
peralatan
yang sesuai digunakan
dalam
proses penyenggaraan.
ii. melakukan
kerja penyenggaraan
kawasan landskap.
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran pelajar akan dapat
:
i. menyatakan
3 langkah kerja bagi
3 kaedah
pembajaan
ii. menyatakan
4 daripada 8 tujuan
pemangkasan
iii. mengenalpasti tanda serangan
perosak dan
symptom penyakit
tumbuhan di kawasan
landskap.
|
29
|
26
27
28
|
MODUL13
Pengurusan Dan Keusahawanan
Unit 13.1
Pengurusan di tempat kerja
Unit
13.2
Komunikasi
Unit
13-3
Keusahawanan
|
Modul ini membolehkan pelajar :
a. menghasilkan
jadual kerja mengikut
jangka masa
yang ditetapkan untuk
sesuatu
projek.
b. mengenalpasti
stok, kualiti dan
kuantiti
yang perlu dibeli untuk
sesuatu
projek.
c. merekod dan menyimpan stok
secara
teratur dan sistematik.
d. mengenalpasti
etika dan budaya
kerja yang
baik.
e. menyenaraikan
undang-undang
yang
berkaitan dengan pekerjaan.
f. menyatakan
peranan bidang
landskap
terhadap pemeliharaan
pemuliharan alam
sekitar.
f.
menerangkan
maksud komunikasi.
g. menyatakan jenis-jenis komunikasi
h. mengenalpasti cara berunding yang
berkesan.
i. menyenaraikan langkah-langkah
membuat keputusan.
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran pelajar akan dapat
:
a. menyatakan 3 daripada 6 panduan
pengurusan.
b. membezakan antara stok gerak
pantas dengan
stok gerak lambat.
c. menyatakan tujuan rancangan
perniagaan.
|
Aktiviti :
Menghasilkan folio landskap dan nurseri.
|
No comments:
Post a Comment